Marknadssidan ska ha en FET eloge!

Med lite perspektiv till gårdagens makalösa föreställning i Coop Norrbotten Arena känner jag att det är på sin plats att lufta lite tankar och synpunkter. 
 
Förmodligen är det många Luleåsupportrar där ute i landet som idag, precis som undertecknad, fortfarande går på rent glädjerus och mår så där fantastiskt härligt som man bara mår efter väldigt speciella händelser. Matchen i sig och det sportsliga tänker jag inte ge mig på att analysera mer än att konstatera följande:
 
Jösses vilken galenskap vi bjöds på. Frölunda som förde matchen och tryckte tillbaka ett Luleå som helt klart såg tagna ut av stundens allvar. De två första perioderna var oerhört jobbiga att titta på med Luleåögon. Tredjeperioden är ett kapitel för sig själv när det gäller svensk, och även europeisk, idrottshistoria. Den totala hysterin när Johan Forsberg trycker in 3-2-pucken och vändningen i sin helhet som är bland det mäktigaste jag sett på väldigt länge. 
 
Enormt med cred till grabbarna i laget som visade upp en enorm lagmoral och en vilja av rent svenskt stål. Otroligt häftigt att se. 
 
Som jag nämnde inledningsvis är det dock inte det sportsliga som hände på isen igårkväll som jag vill rikta huvudfokus på med detta inlägg. Istället vill jag ge en stor eloge till Luleå Hockey som förening i allmänhet, men framför allt marknadsavdelningen i synnerhet. 
 
På det sätt som man, från dag ett när man hoppade på European Trophy, har tagit Europaspelet på största allvar. Man har lagt ner groteskt mycket arbete i att marknadsföra och verkligen sälja Europa-konceptet till supportrar, sponsorer, media m.m.
 
Man kan diskutera KHL:s icke-varande i CHL samt vrida och vända på andra olika faktorer när det gäller hur seriöst man ska ta Champions Hockey League. Faktum kvarstår dock att det ligger ett enormt ansvar hos klubbarna när det gäller att just marknadsföra och skapa en "hype" kring turneringen, något som Luleå Hockey med Robert Hedlund på press- och marknadssidan i spetsen gjort på ett föredömligt sätt.
 
Igår sålde man ut arenan och såg till att ge bästa förutsättningar till hemmalaget för att vinna finalen och spela hem titeln.
 
Vissa klubbar väljer att vifta med handen lite lätt och säga att det där bryr vi oss inte om så hårt, vissa ignorerar turneringen i princip fullt ut. Luleå Hockey har lagt ner hårt jobb, man har marknadsfört och peppat folk att köpa biljetter på ett otroligt imponerande och framgångsrikt sätt. 
 
Därför har Luleå Hockey för mindre än ett dygn sedan, i skrivande stund, fått visa upp sig från sin absolut bästa sida i inte mindre än 28 länder. 
 
Därför har bucklan kommit hem till Luleå.
 
Därför kan Luleå Hockey idag titulera sig Europamästare.
 
Därför går jag på moln idag och många dagar framåt.
 
// Berra
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0