Angående Jaros och Hjelm

Utifrån den diskurs som uppstått på Twitter vill jag nu förtydliga ett par saker som jag hoppas ska bringa klarhet hos er kära motdebattörer. 


Till att börja med vill jag förtydliga att jag personligen inte har något emot Christian Jaros. Jag tror oerhört mycket på honom, det finns utan tvekan en enorm utvecklingspotential i denna back som jag verkligen hoppas kommer gynna Luleå Hockey många år framåt!

Jag vill även belysa att huvudpoängen som jag vill lyfta fram, inte är vem utav Christian Jaros och Andreas Hjelm som var bäst i matchen mellan Luleå HF och Leksands IF, torsdagen den 20/11-14.

 

Det jag reagerar starkt på är varför Andreas Hjelm, enligt min utsago, gång på gång blir väldigt orättvist behandlad i sociala medier. Visst, jag har själv skrivit både en och annan tweet angående Hjelms många gånger bristfälliga försvarsspel, kladdande med puck och andra fadäser.

Igår tycker jag att Andreas Hjelm gör en bra match, framför allt i period två och tre. Andreas kvitterar ut en passningspoäng och +1 i plus/minus-statistiken. Detta ignoreras dock fullständigt av de ”Hjelm-haters” jag har i mitt twitter-flöde. Dessa har tidigare under hösten ständigt varit framme och sågat nummer 33 så fort han tagit ett fel-skär eller råkat slå en icing-puck.

 
Nu. Total tystnad. Varför?

Christian Jaros gjorde många bra saker igår. Han gjorde även en hel del misstag. Ett felpass i period ett som föranledde Leksands 1-1-mål, samt en GROV markeringsmiss när David Åslin elegant satte 1-3 i inledningen av period nummer tre.

Låt oss leka med tanken att det varit Andreas Hjelm som gjort dessa missar. Twitter hade exploderat, tredje världskriget hade brutit ut och jag tror till och med att Andreas Hjelm fått byta både identitet, stad och klubb.

Skämt och sidor. Det jag vill lyfta fram är att man måste kunna ge Christian Jaros konstruktiv kritik. Jag anser att Jaros är en oerhört lovande talang och jag är fantastiskt glad över att han tillhör Luleå Hockey, klubben i mitt hjärta.

Samtidigt måste man kunna ifrågasätta och poängtera när Jaros gör mindre bra saker, precis som man gör med övriga Luleå-spelare.

Visst, strunta i att ge Jaros kritik. Men då ska inte Hjelm ha en massa dynga och skit så fort han tabbar sig heller. Deal?

Det handlar om ett givande och tagande, både när det gäller Jaros och Hjelm. Det viktiga är att det sker i rättvisa proportioner för bägge spelare. Detta gäller såklart även övriga spelare. Men just nu Jaros och Hjelm eftersom det var dessa två kombattanter som stack ut så tydligt i gårdagens flöde.

Det jag vill landa i är att jag älskar att Jaros får speltid och att han matchas av tränarna. Underbart. Man måste dock kunna kritisera honom också, utan att för den delen såga. Man måste kunna se vilka bitar han behöver utveckla.

Avslutningsvis. Kritisera och hylla. Hata och älska. Jubla och gråt. Det är det livet som Luleåsupporter går ut på och handlar om. Men fördela det rättvist. Att peka ut hackkycklingar som aldrig kan få upprättelse och samtidigt ha "heliga spelare" som aldrig får kritik. Det är bara tröttsamt och löjligt.

Trevlig helg!

// Berra

Kommentarer
Postat av: Tobbemannen

Kul att ha dig tillbaks!

2014-11-21 @ 15:25:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0