Vänder det ikväll?

Den 18/10 spelade Luleå borta mot Frölunda i Scandinavium. Norrbottningarna hade efter ett stabilt bortaspel och mål genom Emil Sylvegård, ledningen med 0-1 när det bara återstod ynka sekunder av ordinarie matchtid. 

Då, 19.56 in i tredje perioden närmare bestämt, frälste Max Görtz hemmapubliken. Han kvitterade till 1-1 och tog därmed matchen till övertid. Frölunda knep även extrapoängen i denna match då man avgjorde en bit in i förlängningsspelet.
 
Denna match anser jag, och förmodligen många med mig, var en brytpunkt för Luleå Hockey. Fram till denna match hade laget gått som tåget i SHL och bara lämnat isen utan poäng i tre av de elva inledande matcherna. 

Lite fakta som visar på att detta var en tydlig brytpunkt och början på en djup, ja enormt djup och mörk svacka inom föreningen: 
 
Sedan den ovan nämnda bortamatchen mot Frölunda den 18/10, har Luleå bara tagit EN(!) trepoängare fram till idag.
 
Sedan den ovan nämnda bortamatchen mot Frölunda den 18/10 har Luleå bara tagit poäng i fyra SHL-matcher. 

Sedan den ovan nämnda bortamatchen mot Frölunda den 18/10 har Luleå spelat 14 SHL-matcher, och lämnat isen poänglösa i tio av dessa. 

Här ser vi, svart på vitt.
 
Nu ska vi inte rota mer i det förflutna, utan istället blicka framåt mot kvällens drabbning i Coop Norrbotten Arena, då Luleå möter just Frölunda. Vänder det ikväll? Det är en fråga man som Luleåsupporter ställt sig varje matchdag den senaste månaden. 
 
Ikväll tror jag faktiskt att det vänder. Bortasegern mot Lukko i tisdagens CHL-kvartsfinal var ett steg i rätt riktning, och även om det inte blir tre poäng ikväll så har jag en känsla av att spelet kommer se bättre ut än vad det gjort på länge för Luleå i SHL. Jag hoppas också att laget ska kunna kriga till sig minst en poäng.
 
Frölunda ligger i toppen men har sviktat spelmässigt en del på slutet. Det finns absolut möjligheter för hemmajubel och Luleåseger ikväll.
 
Kamrater, vänder det ikväll? Ja, jag tror det. 
 
// Berra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0