Hemmaplan blir avgörande

Då var det dags att delge er mitt semifinaltips 2013. Håll till godo: 
 
Skellefteå-Linköping 4-3 i matcher
Kommentar: 
Jättesvårt. Skellefteå är såklart favoriter när man ser till lagens placeringar i grundserien, men Linköping har imponerat stort i slutspelet och det känns som att LHC har en ruskig slagkraft offensivt. Dessutom har man Roger Melin i båset, Sveriges kanske skickligaste slutspelstränare.
 
Skellefteå har fått vila ordentligt efter att man snabbt och enkelt slog ut Brynäs i kvartsfinalen. Skellefteå lär i och med vilan komma utvilade och med en i princip full trupp till match ett på torsdag. Det som kan vara negativt för SAIK med den långa vilan är möjligtvis att man har tappat tempo och kommit ut ur den berömda "bubblan". Svaret om den långa vilan har gynnat eller missgynnat Skellefteå, får vi på torsdag. Det kommer bli otroligt tighta matcher men jag tror att hemmaplansfördelen i en sjunde och avgörande match kommer bli avgörande. Skellefteå till final.
 
Färjestad-Luleå 4-3 i matcher
Kommentar: Ojoj. Även här känns det väldigt öppet och jättesvårt att tippa. Jag såg tre matcher mellan Färjestad och Modo i kvartsfinalen. Då imponerade Färjestads spel inte märkvärt mycket. Ändå hittar man ständigt vägar till att vinna matcher, otroligt imponerande och det är en enorm styrka som Färjestad besitter. 
 
Luleå fixade Frölunda över sex matcher som jag förutspådde i mitt kvartsfinaltips. Nu ställs man mot ett betydligt bättre lag med fler individuellt skickliga spelare. Eftersom Färjestad kom före Luleå i grundserien så måste Luleå vinna nere i Karlstad minst en gång för att gå vidare från denna matchserie. En otroligt tuff uppgift med tanke på Luleås dystra facit i Löfbergs Lila Arena de senaste säsongerna. Men det är väl i slutspel som trender ska brytas, eller hur?
 
Det kommer bli stentuffa matcher även i denna semifinal och jag tror att det kommer gå till sju matcher. Där tror jag tyvärr att hemmaplansfördelen kommer bli avgörande och att Luleå får ge sig. Färjestad till final.
 
***
 
Detta är alltså mitt tips. Vad jag hoppas är såklart någonting helt annat, men som vanligt tippar jag med hjärnan och det som jag anser vara mest logiskt. 
 
Men för att dra några klyschér. Pucken är rund, det ska spelas om det och allt kan hända i ett slutspel!
 
// Berra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0