Jag tycker synd om Anders Forsberg

Så här säger Bert Robertsson i dagens Expressen: "Det märks att Anders haft två lojaliteter".
 
Jag höll på att sätta frukosten i halsen imorse när jag läste intervjun med Skellefteås assisterande tränare Bert Robertsson. Förra veckan drack de kaffe tillsammans inne i tränarrummet och snackade skit.
 
Idag, dagen efter chock-måndagen, som jag väljer att kalla den, går Robertsson ut i media och beskyller Anders Forsberg för att ha varit ofokuserad, "suttit på två stolar" m.m.
 
Jag förstår om en journalist som Leif Boork, med betalt för att tycka, går ut och skriver diverse saker om Anders. Som att Leif tvivlade på honom som ledare redan för tre år sedan.
 
Eller att Johan Garpenlöv spekulerar i de uppgifter som finns om att Anders skulle ha försökt locka med sig spelare från Skellefteå till Modo inför nästa säsong, vilket jag för övrigt inte tror ett dugg på.
 
Men att som tidigare tränarkollega och vapendragare gå ut och sätta en dolkstöt i ryggen på sin före detta arbetskamrat, är väldigt lågt av Bert Robertsson.
 
Och han är inte ensam. Sedan nyheten blev offentlig igår-morse har det haglat kritik och anklagelser mot Forsberg från diverse håll inom Skellefteå AIK.  
 
"Anders har inte haft 100 procent fokus på laget den senaste tiden."  Citat: Pär Nordlund, ordförande Skellefteå AIK.
 
Vadå inte fullt fokus?
 
Två raka SM-finaler tidigare år. Och denna säsong, en överlägsen serieledning med mindre än tio omgångar kvar. Ja tack och lov att han inte har haft fullt fokus på laget. Om fokus hade varit 100 procent vågar jag inte ens fantisera om hur många poäng Skellefteå hade spelat in nu.
 
Ni fattar vad jag menar. Att Skellefteå väljer att sparka Forsberg för att man vill undvika en situation då man kan möta Modo i slutspelet med Ö-viks-laget kommande tränare i Skellefteå-båset, köper jag.
 
Fine.
 
Men att i efterspelet hålla på som Bert och vissa andra i Skellefteå AIK gör, är enligt mig ett väldigt illa beteende mot Anders och hans familj. Anders beskrivs som en av de mest seriösa och ambitiösa tränarna i Hockeysverige. Det tvivlar jag inte en sekund på.  
 
Så lägg ner smutskastningen och tacka istället eran oerhört kompetenta före detta tränare för den fina tid som varit.
 
// Berra

Kommentarer
Postat av: Guffan

Tycker du de är rätt att Anders Forsberg förklarar för spelarna att han är klar för en ny klubb(modo)före han säger de till Lasse Johansson,Pär Nordlund osv?

Svar: Guffan: Som Lasse säger, i sammanhanget är det ganska ointressant. Men visst, det kanske inte var den optimala lösningen av Anders Forsberg.
// Berra
Jonathan Berglund

2013-02-05 @ 18:08:34
Postat av: Lasse

Rätt eller fel Guffan spelar mindre roll i sammanhanget. Det ger ju ingen rätt att agera och uttala sig som Bert nu gjort. Lågt, oerhört lågt och vart tog det vägen det där med att "det sköter vi internt"?

2013-02-05 @ 18:56:48
URL: http://battrehockey.wordpress.com
Postat av: guffan

okej! Lasse du verkar vara en jävla tomte!

2013-02-05 @ 22:50:17
Postat av: Berra

Guffan: Tänk på tonläget här inne mot andra läsare, tack!

// Berra

2013-02-06 @ 08:08:56
URL: http://luleberra.blogg.se
Postat av: viktor

klockrent inlägg berra! tkr det är riktigt lågt av robertsson, oproffsigt och respektlöst. sen hur anders själv hanterat det kanske inte var optimalt men skellefteås ledning och skellefteå som organisation har inte heller gjort nån vidare reklam för sig. tänker också på tidigare händelser också med juniorspelaren som ville spela i luleå och frystes ut av SAIK.

2013-02-07 @ 17:50:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0