Därför tar de guld

Det är dags för mitt guldtips säsongen 2012/2013. Det är som vanligt på förhand oerhört svårt att tippa rätt SM-vinnare.
 
Jag lyckades för två år sedan när jag tippade Färjestad. Ifjol tippade jag Luleå Hockey vilket visade sig vara åt skogen fel.
 
I år är det som jag ser det fyra lag som har vad som krävs och som kommer göra upp om guldet. Det är Färjestad, Hv71, Skellefteå och Luleå Hockey.
 
Någon av fyra dessa är jag ganska säker på kommer ta hem hela kalaset i april. Går Skellefteå till final är jag rätt övertygad om att det kommer bli guldfirande i Västerbotten. Anders Forsbergs mannar kommer inte acceptera en tredje raka finalförlust.
 
Tyvärr för Skellefteås del tror jag inte att man kommer greja en finalplats i år. Det är otroligt tufft att nå final tre år i rad, och det känns som att de andra lagen har blivit bättre från förra säsongen medan Skellefteå i princip har samma trupp som ifjol, med några undantag.
 
Nej, till våren kommer vi att få se en SM-final mellan Färjestad och Hv71, där HV vinner. Jönköpings-laget har en mycket bred trupp och det finns egentligen inga ordentliga svagheter i någon av lagdelarna hos Uffe Dahléns lagbygge.
 
Dessutom är Hv71 ett mästarlag och efter två år av lite sämre insatser är revanschlustan enorm i hela Jönköping.
 
Luleå tror jag kommer gå till semifinal, det har man absolut kapacitet för. Jag hoppas såklart på mer, men magkänslan säger mig att Färjestads och Hv71:s slutspelsrutin kommer bli tungan på vågen.
 
Det är alltså vad jag tror.
 
SM-vinnare 2012/2013: Hv71
 
// Berra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0