Final - nu ska det avgöras!

Inatt drar det äntligen igång. Slaget mellan öst och väst, mellan New Jersey Devils och Los Angeles Kings. Stanley Cup-finalen 2012 är här.

Los Angeles, en vinstmaskin som gått som tåget genom slutspelet hittills och fortfarande inte förlorat en enda bortamatch i årets slutspel.

Ett riktigt skrällag som slutade åtta i grundserien, och man bara fortsätter att ösa på. Har fått lång vila inför varje matchserie eftersom man varit så överlägsna.

Fördel eller nackdel i finalen? Det återstår att se.

I andra ringhörnan står New Jersey som hade problem med Florida redan i förstarundan då det krävdes sju matcher innan Devils kunde avancera till nästa runda.

Där avhandlade man Philadelphia Flyers utan större bekymmer innan man sedan slog ut rivalerna New York Rangers med 4-3 i matcher i konferens-finalen.

Nu är man här, öga mot öga. Nu ska allt avgöras. Världens bästa klubblag i ishockey år 2012 ska koras. Och jag tror det kommer sluta så här:

New Jersey vinner med 4-2 i matcher.

Organisationen, föreningen, ja hela staden har en enorm finalrutin som jag tror kommer bli avgörande. Faktum är att detta är klubbens femte final sedan 1995 , ett imponerande facit.

Kings har aldrig vunnit Stanley Cup och sist man var i final var 1993 (förlust mot Montreal Canadiens).

Detta tror jag kommer få stor betydelse i slutändan. Men man ska inte underskatta eller räkna bort Kings på något sätt. Jag skulle tycka det var jättekul om L.A. fick ta hem Stanley Cup.

Jag håller ändå en liten extra tumme för öst och New Jersey i den här serien, jag vet inte varför - det är bara en känsla jag har.

Inatt drar det igång. 02.05 svensk tid, match ett. Offra lite sömn ett par veckor och följ den här matchserien. Ni kommer inte att ångra er!

// Berra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0