Säsongen är över

AIK är mycket rättvist vidare till semifinal. Man har varit bättre än Luleå i fyra av matchseriens fem matcher. Luleå saknade vinnare och en riktig krigarinställning för att nå semifinal, detta hade däremot AIK.

Dessutom har AIK en coach i Roger Melin som är ett geni på att läsa sönder motståndarnas spel. I fjol skickade han Hv71 på semester, och i år var det alltså seriesegrarna Luleås tur att få känna på konsekvenserna av Melins scouting och granskning av motståndare.

Alldeles för många spelare i Luleå har underpresterat för att ens kunna utmana AIK om semifinalplatsen.

Det ska bli riktigt intressant att följa AIK i semifinalspelet nu. Jag tror att Skellefteå, i och med dagens seger mot Modo, kommer fixa en semifinalbiljett. I så fall skulle det betyda att det blir Skellefteå mot AIK i en semifinal. Men vi är inte där än.

Först är det tre kvartsfinaler till som ska avgöras, och imorgon har Brynäs på hemmaplan matchboll och jätteläge att slå ut Frölunda.

Jag kommer kika på mästarmötet mellan Hv71-Färjestad. Denna matchserie har utvecklats till en klassiker där de senaste matcherna varit otroligt sevärda.

Vinnaren imorgon tror jag kommer spela semifinal. Match fem är oftast väldigt avgörande, framför allt vid ställningen 2-2 i matcher.

Och kom ihåg det. Bara för att Luleå åkte ut idag så kommer bevakningen av SM-slutspelet här på bloggen inte att minska. Slutspelet är fortfarande lika intressant enligt mig, även om man såklart hade velat att Luleå skulle varit i semifinal.

Luleå Hockey har redan påbörjat lagbygget inför nästa säsong och idag presenterade klubben alltså backen Robin Jacobsson från Tingsryd. Honom kan ni läsa mer om i ett inlägg längre ner här på bloggen.

***

Hockeydramatiken fortsätter och slutspelet och kvalserien rullar vidare. Tips till alla Luleåsupportrar, försök att glömma detta så fort som möjligt och njut istället som neutral åskådare av fantastisk hockeyunderhållning fortsättningsvis under våren.

Det kommer jag att göra, och imorgon har jag glömt detta. Då är blickarna riktade mot nästa säsong med Luleå Hockey.

// Berra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0