Bra hockeymatch ett kokande Hovet

Ja vilken match det var på Hovet ikväll. Slutspel när det är som allra bäst. AIK hade beslutat sig för att vinna kvällens match mot Luleå och gjorde det rättvist med 4-2.

Luleå dominerade första perioden då man fullständigt åkte sönder AIK. Rättvis Luleå-ledning efter första tjugo då Toni Koivisto, succévärvningen av "Osten", kunde göra 0-1 i powerplay.

Men sedan var det AIK:s match sista fyrtio, och det utan tvekan. "Gnaget" höjde sig ett snäpp samtidigt som Luleå såg ut att ha gjort av med nästan all energi i deras galna och hänsynslösa förstaperiod. AIK hade en mycket rättvis 3-1-ledning inför tredje.

Luleå försöker i tredje perioden att komma nära med en reducering och visst skapar man några halvchanser, men istället kan AIK i en spelvändning göra 4-1.

Sebastian Enterfeldt gör i slutet ett tröstmål för Luleå med sjutton sekunder kvar som betydde slutresultatet 4-2. Det är slutspel och matcherna kommer tätt. Imorgon är den här fighten glömd och på onsdag är det dags för ny slutspelsfest i Coop Arena.

Detta är två lag som är otroligt jämna och lika i sitt sätt att spela ishockey. Därför kommer det bli små marginaler som kommer avgöra matcherna. Det handlar om att vinna en mot en-kamperna ute på isen och idag vann AIK fler än Luleå.

Chris Abbott åkte ut för matchstraff efter en tackling på AIK:s Rastislav Pavlikovsky. Slovaken skickades till sjukhus efter smällen som var ruskigt otäck. I Canalplus-studion var det stor debatt då Petter Rönnqvist och Arto Blomsten tyckte helt olika om situationen.

Min personliga uppfattning är att det är onödigt att med tio sekunder kvar av andra perioden satsa så där hårt. Samtidigt förstår jag Abbott som efter matchen (starkt av Chris att efter omständigheterna ställa upp på en intervju på så kort varsel med TV) i intervjun med Canalplus undrande frågar Tommy Åström, reportern, om han "ska åka fram och peta med klubban".

Visst måste man få fullfölja och tackla, annars är sporten ishockey illa ute. Men det handlar om respekt och sunt förnuft, och det vet jag inte om Chris visade i just den situationen.

Svårt att bedöma men jag protesterade inte mot matchstraffet. Att det ska bli ytterligare avstängningar på centern har jag dock svårt att se, men man vet aldrig.

Nog talat om den situationen och den här matchen.

Luleå-AIK 1-1 i matcher.

***

Skellefteå bortabesegrade ett tydligen ganska så uddlöst Modo med hela 0-4 ikväll. 2-0 i matcher till Skellefteå som därmed ångar på mot semifinal. För vänder Modo på det här, då vet jag inte vad jag gör.

Det skulle vara en GIGANTISK skräll.

// Berra

Kommentarer
Postat av: viktor

tycker inte att tiden, 10 sek kvar av andra, har någon som helst betydelse i hur han ska agera. Chris är ju giftig på att bryta och få med sig pucken oväntat i offensiv zon och har ju gjort mål så. så självklart om han han vunnit pucken, vilket han förmodligen ville, hade det blivit ett jätteläge. För så öppet var det framför mål. Därför tycker jag inte han ska gå in halvhjärtat bara p.g.a. tiden. Däremot blir det ju väldigt otäckt! Kanske hade pavlikoski börjat tänka på periodvilan, för sådär tar man inte emot en tackling! Men han ska självklart inte beskyllas själv för att han fick bäras ut på bår, det känns inte heller rätt. Men svårbedömt! Enligt mig 2 min för boarding, dock gör ju skadan straffet hårdare och Chris lär tyvärr få några matcher..

2012-03-13 @ 17:31:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0