Det blir Ryssland i final

Sverige får möta Rysland i final natten mot fredag. Detta efter att ryssarna slagit ut Kanada genom en 6-5-seger, i en match som blev en klassiker.

Jag är så glad inombords att jag satt uppe och såg hela matchen. Ryssland gick mot en stensäker seger när man en bra bit in i tredje perioden gjorde 6-1. Men Kanada skulle bara till final, och när man fick in 6-2-pucken var det som att hela laget, ja hela Calgary, exploderade.

Det blev fullt ös framåt mot det ryska målet, Kanada fick turligt in 6-3 kort efter 6-2 och några minuter senare stod det 6-4. Kanada menade allvar.

När Kanada med fem minuter kvar att spela gjorde 6-5 så trodde jag att det var kört för Ryssland. Man gick på knäna, stod stilla och tittade på kanadensarna som svärmade som blodtörstiga vithajar i den ryska zonen. 

Ryssland bytte målvakt vid 6-5, med fem minuter kvar, och lät en kall Andrei Makarov stå sista minutrarna. Han spikade igen och blev hjälte. Kanada lyckades inte få in den sjätte pucken och Ryssland kunde alltså vinna och avancera till final.

Efter matchen orkade vissa ryska spelare inte ens fira segern, de låg rak-långa och utpumpade på isen och försökte hämta luft. Dem var helt slut.

Det här är den bästa ishockeymatch som jag har sett i hela mitt liv. Det är inte speciellt svårt att slå fast. Nu är man lite seg idag eftersom klockan blev närmare sex imorse innan man kom i säng. Men tro mig, det var värt varenda timme med offrad sömn.

// Berra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0