Man blir illamående

Jag såg inte kvällens derby på grund av förhinder, men tydligen ska Skellefteå ha vunnit ganska rättvist. 0-3 är inget resultat att diskutera heller, bara att gratulera Skellefteå.
 
Luleå leder fortfarande serien och kan avsluta höstterminen på lördag borta mot Modo med förhoppningsvis tre poäng.
 
Jag såg tredje perioden på TV och det jag ikväll vill lägga fokus vid är en supportergrupp som är illa ute om man inte börjar agera NU.
 
Efter matchen såg man tydligt i TV-rutan hur fullt vuxna människor i Skellefteåklacken står och gör hitler-hälsningar mot hemmaläktaren och Luleåklacken. Och detta är inte första gången det sker heller.
 
Efter två andra derbymatcher i Luleå har jag också sett detta beteende från vissa individer på bortastå. Och det som gör mig ännu mer illamående och orolig är att Skellefteås supportergrupp inte gör något mot detta.
 
Nej det är plötsligt som att alla på bortaläktaren har väldigt dålig syn för ett par sekunder. Man ser inte vad som händer framför ögonen på en. Jag menar, någon måste väl ändå se vad som pågår någon meter framför sig?
 
Börjar inte North Power ta ansvar och stänga av dessa personer är supportergruppen illa ute. För det här som sker efter derbymatcherna i Luleå är ingen bra reklam, varken för ishockeylaget Skellefteå AIK eller för supportergruppen North Power.
 
Fira eran seger istället och var glada. Dessutom ska, enligt folk som var på plats på ståplatsläktaren där Luleåklacken står, Skellefteåsupportrar ha tagit sig upp ovanför Luleåläktaren och kastat saker och spottat mot hemmaklacken.
 
Ett sådant vidrigt beteende gör att jag bara vill kräkas.
 
När Luleåsupportrarna stöttar skadade Oscar Sundh med fina ramsor och Hv71 som tack lämnar en check till Luleåfans på 10000 kronor för ett fint uppträdande, visar sig idrotten från sin ljusa sida.
 
Men när något sånt här händer, undrar man vad det är för fel på vissa människor. Och ändå påstår Skellefteåfansen att man inte hatar Luleå utan att man bara hatar "Löven".
 
Då vill jag inte ens tänka på hur Lövensupportrarna har haft det under alla år de möttes i allsvenskan..
 
// Berra

Kommentarer
Postat av: tommi kronqvist

bra skrivet

2012-12-06 @ 23:04:28
URL: http://https://twitter.com/LHFEVER
Postat av: Anonym

Påstår du att skeå fansen är nazister? Vad jag minns så postades en väldigt rolig och underhållande video i samband med luleås vinst för inte så längesen och då var det minsann väldigt ok att skämta om hitler
Tur att luleå fansen alltid är så skötsamma och kärleksfulla, aldrig hör man hatramsor eller någonting. Tummen upp! Fortsätt föregå med gott exempel till skellefteå fans som tydligen inte har nog hög intelligenskvot!
Jag tycker att det är patetiskt och pinsamt att så fort man inte kan skylla på laget eller domarna ska man leta upp nån annan dålig ursäkt att klanka ner på dom ändå!

Tack och hej!

PS. De här med att Luleå stöttade Oscar Sundh hade vilken annan klubb som helst gjort ifall någon motståndare råkade ut för en sådan olycka, inte var de bara för att de just var Luleå Hockey

2012-12-07 @ 07:22:24
Postat av: Berra

Hej Anonym! Jag påstår inte att Skellefteåfansen är nazister. Men att någon i Skellefteåklacken står och gör hitlerhälsningar, är väl något allvarligare än en film som görs med humor och som dessutom inte har något budskap där man förtalar judar eller andra folkgrupper.

Jag har kritiserat Luleåfans ett flertal gånger och det har skett otroligt dåliga saker från Luleåklacken, urineringar på bussar, hatramsor m.m.

Jag om någon har öppet kritiserat vissa från klacken för dessa händelser.

Men det finns en gräns, som nu någon individ i Skellefteåklacken har passerat grovt.

Jag vet inte om han ens är Skellefteåsupporter, det spelar faktiskt ingen roll. Han stod på bortaläktaren, alltså i Skellefteåklacken. Därför är det nu supportergruppens, North Powers, ansvar att se till att han försvinner därifrån och stängs av. Det vore rimliga åtgärder så att man får slut på detta eftersom det inte var första gången igår.

Både Luleås och Skellefteås fans har gjort mycket dumt genom åren, men igår var det folk på Skellefteås läktare som betedde sig illa och då är det såklart detta jag skriver om eftersom det är nutid. För några år sedan när Luleås fans betedde sig illa var jag direkt ute och kritiserade detta, och jag vet att Luleåfans styrelse har vidtagit åtgärder mot detta och det har blivit bättre, dvs mindre hata och mera älska de senaste åren.

Hoppas du förstår hur jag tänker.

MVh Luleberra

2012-12-07 @ 08:51:18
Postat av: Anonym

Ursäkta mig men jag skulle vilja veta när personen i fråga förtryckte judar eller en annan folkgrupp genom att höja handen? Hur kan en film när man sitter och skrattar åt hitlers raseriutbrott vara mer oskyldigt än en handrörelse? Tycker personligen att detta har blivit extremt förstorat och är absolut inget grovt övertramp!
Hade Luleå vunnit hade ingen brytt sig om denna förseelse.

PS. Påtal om att älska mer och hata mindre så har ja varit i Coop Arena så pass många gånger att jag vet att Luleå hatar alla utom sig själva.

2012-12-07 @ 15:28:54
Postat av: Berra

Anonym: Ja, en nazistisk hälsning är just detta, hets mot folkgrupp, vilket personen nu även blivit polisanmäld för och en utredning skall göras.

Ja, jag tycker inte att en film där man lagt på annan text som inte har något rasistiskt eller annat negativt budskap ska vara dåligt.

Personens handling, som definitivt var mer än en handrörelse (en nazistisk hälsning) vilket nio av tio tycker, och även North Power eftersom de nu har stängt av personen och tagit avstånd från hans agerande, är fullständigt oacceptabelt på en hockeyarena och i andra offentliga sammanhang.

Du tycker tydligen något annat och det får stå för dig, men de allra flesta tycker bevisligen som mig.

Det där om att vid en Luleåseger så hade ingen brytt sig tror jag inte alls stämmer, folk och även jag hade ändå reagerat.

Ps. Jag har stått på H-läktaren (hemmastå) i Coop Arena sedan 2006 och jag vet att det har blivit mycket mindre nid- och hatramsor, men alla klackar har "knäppgökar" som kommer fortsätta att förstöra.

Därför var North Powers agerande idag viktigt och rätt, för att minska antalet händelser av detta slag i framtiden och att tydligt sätta ner foten och visa att man inte tolererar detta.

Nu är jag less på att diskutera denna soppa, personen har fått sitt straff av supporterföreningen och nu får vi vänta och se vad som hände angående polisanmälan.

Nu tänker i alla fall jag gå vidare och inte lägga ner mer tid och energi på denna sak.

MVH Luleberra

2012-12-07 @ 23:35:57
Postat av: Anonym 2

Ursäkta mig men jag skulle vilja veta när personen i fråga förtryckte judar eller en annan folkgrupp genom att höja handen?

När man läser sådant här blir man bara ledsen, argumentationer överflödiga.
Kan inte heller se att bloggägaren påstått att skeåfansen (vilket här likställs med alla skeåfans) är nazister, att försöka läsa mellan raderna är inte alltid så lyckat.

Nä forstätt att granska och skriva om både possitiva som negativa saker som sker oavsett om det gäller Luleå eller det duktiga hockeylaget i västerbotten, precis som vi som följer dig vet att du gör.

Speciellt hård är du ju faktiskt mot dina egna, då skall man faktiskt också ha rättigheten att sträcka på näsan när Luleåfansen gör något bra, om än "alla andra lags fans" skulle gjort likadant.
Det tar inte bort något av det bra som lhf fansen gjorde.

Stå upp för dina åsikter.

2012-12-08 @ 21:36:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0