Inför match sju: Skellefteå är favoriter - men håller nerverna?

Så var det lördag och dags för den sjunde och avgörande matchen mellan Skellefteå och AIK. Jag ska nu försöka ge er mina tankar kring denna mycket speciella match.

Matchen spelas i Skellefteå, och det är inget snack om att det är Skellefteå som är skyhöga favoriter. 13-3 i målskillnad de två senaste matcherna i Västerbotten och tröjor om "tolv segrar" och SM-guld. Det skulle vara ett stort misslyckande för hela föreningen om Skellefteå förlorar idag.

Då är frågan om hur mycket hemmaplansfördelen egentligen är en fördel vid en sådan här sjunde match. Enligt alla som håller på AIK så är det ingen fördel alls, då man menar att det är Skellefteå som har pressen på sig medans AIK kan komma ut på bortaplan och spela hur avslappnat som helst.

I Skellefteå-lägret är man oerhört tydliga med att hemmaplan visst är en fördel idag då man hänvisar till den extra energi man får av sina hemmafans. Och när man tittar tillbaka på de fyra senaste matcherna så kan man inte blunda för att hemmapubliken och hemmaplan har haft stor betydelse, både på Hovet och i Kraft Arena.

Jag är dock inte lika övertygad om att den kommer vara till så jättestor fördel idag. Som jag var inne på i början av inlägget så är det Skellefteå som på hemmaplan har pressen på sig, och då kan nerverna fort börja spöka hos hemmaspelarna.

Frågan är.

Håller nerverna hos Skellefteå-spelarna?


Klarar Skellefteå av att hålla nerverna i styr samtidigt som man får ett tidigt ledningsmål, tror jag att det blir Skellefteå som kommer få spela SM-final mot Brynäs.

AIK:s segerchanser stavas självklart Viktor Fasth. Faller Fasth, faller hela AIK. Det har varit rätt så tydligt under de senaste matcherna. Som Viktor Fasth spelade på Hovet i torsdags så finns det stora chanser för AIK-seger i eftermiddag.

Det känns som att Skellefteå väckte monstret hos honom efter 8-2-krossen i tisdags. Kan Viktor behålla samma fokus som i semifinal sex, samtidigt som AIK kan hålla resultatet nere och jämnt ju längre matchen lider, tror jag att det blir AIK som kommer få spela SM-final mot Brynäs.

Det är omöjligt att på förhand sia om utgången av den här matchen. Men en sak vet jag. Det kommer bli en rysare, där det laget som vågar mest kommer vinna.

Har jag sagt att jag är nöjd över att vara neutral?

Om inte, säger jag det nu i allafall.

// Berra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0