De vinner Stanley-Cup 2011/2012

Nu är det nära, bara en dag kvar tills NHL-premiären går av stapeln. Har inte tänkt tippa hur conferencerna i öst och väst slutar, men lite tankar och ett tips kring vilket lag som tar hem Stanley-Cup till våren har jag tänkt ge mig på.

Washington Capitals har de senaste säsongerna alltid varit ett intressant lag i förhandssnacket, men lika fullt fallit platt så fort slutspelet dragit igång. Nu tippas man återigen av en del experter som stora utmanare till att ta hem Stanley-Cup. Det blir intressant att se hur Bäckströms mannar klarar sig i år.

Ett annat lag som tippas högt upp i år är San Jose Sharks. Efter att ha åkt ut två år i rad i conference-finalerna känns det som att det kan vara tredje gången gillt för hajarna denna säsong. En hel del intressanta trejder, där Sharks bland annat knutit till sig stjärnan Martin Havlat och backen Brent Burns i sommras, har fått hajarna och deras fans blodtörstiga inför säsongen. Och jag tror det kan bära långt.

Sedan har vi fjolårsmästarna Boston Bruins. Det är alltid svårt att vinna två år i rad. Det här laget har stommen kvar från i fjol, och man har fortfarande världens bästa målvakt där bak - Tim Thomas. Det är inte alls någon omöjlighet att Boston kommer lyckas försvara titeln, men visst kommer det bli tufft.

I Kanada hittar vi ett revanschsuget lag i form av finalförloraren Vancouver Canucks. Jag tror Canucks kommer vara i absoluta toppen under grundserien. Men som det bevisades i fjol så tror jag inte att man har det som krävs för att gå hela vägen. En målvakt i Luongo som inte höll i de stora matcherna, och en förstakedja med bröderna Sedin i spetsen som man var för beroende av. Nej, jag tror inte det blir något seger-firande i Vancouver kommande vår heller.

Så vilka vinner då Stanley-Cup? Ja det finns ju fler aspiranter till titeln än dessa lag, men då skulle det här inlägget bli alldeles för jobbigt att ta sig igenom för er läsare.

Tips: Efter noga övervägningar och teorier fram och tillbaka har jag kommit fram till att San Jose Sharks tar hem bucklan. Man ser oerhört starka ut på samtliga lagdelar, och har dessutom en riktigt bra coach i form av Scott McLellan. Det är hajarnas år i år.

// Berra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0