Elitseriegenomgång del 12 - Växjö Lakers HC

I den sista delen av min stora silly season-granskning är det Växjö Lakers som nu ska granskas. Växjö gick upp till elitserien i våras efter en riktigt häftig säsong då man gick raka spåret från allsvenskan till elitserien. Har man en trupp som kan hålla Lakers kvar i ishockeyns finrum?

Nyförvärv
Martin Gerber, målvakt, Edmonton
Ilkka Heikkinen, back, Novosibirsk
Per Hållberg, back, MODO
Mitja Robar, back, Jesenice (tryout)
Mike Iggulden, forward, Langnau
Dennis Rasmussen, forward, Västerås
Mikael Eriksson, forward, Bofors
Tomi Kallio, forward, Frölunda
Brad Moran, forward, Oklahoma
Liam Reddox, forward, Edmonton
Jan Urbas, forward, Malmö

Förluster
Christoffer Bengtsberg, målvakt, Mora
Dan Spang, back, Dallas Stars (värvades inför 2011/2012)
Nicklas Rahm, back, slutar
Joakim Hillding, forward, Färjestad
David Laudius, forward, Tingsryd
Dustin Johner, forward, Tingsryd
David Lundbohm, forward, Västerås
Joakim Larsson, back, Skövde
Christian Magnusson, forward

Kommentar: Växjö Lakers lagbygge ser riktigt intressant ut. Bland nyförvärven kryllar det av rutin och kvalité. Namn som Liam Reddox, Tomi Kallio, Martin Gerber, Brad Moran och Per Hållberg får en att längta efter att få se Växjö i Coop Arena den 15 september.

Om man tittar på förlusterna så ser man att det är betydligt sämre spelare som lämnat jämfört med vad som har kommit in. Om jag hade varit Växjö-supporter så hade jag längtat riktigt mycket till säsongsstarten. Man har ett mycket spännande lag. Sportchefen Henrik Evertsson har dessutom varit ute tidigt och har haft laget i princip helt klart under en längre tid.

Det är svårt att säga om Växjö kommer kunna svara upp till AIK:s succé som nykomling i fjol. Men jag tror definitvt att Växjö kommer vara med att slåss om en slutspelsplats framåt våren.

Det var sista inlägget före semestern. Just nu befinner jag mig på väg ner till Gävle där en natt på hotell väntar. Imorgon fortsätter resan söderut där bland annat en vecka i Göteborg står på planeringen. Ha nu några sköna veckor så hörs vi igen den första augusti. Då är det inte länge kvar tills träningsmatcherna börjar rulla igång.

// Berra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0