Ett steg i rätt riktning

Förlust med 2-1 mot Linköping, trots att Luleå var bättre och stundtals dominerade ute på isen. 27-12 i skott till Norrbottningarna, men målskyttet vill inte börja fungera.

Att man skapar så många heta målchanser på bortais mot seriens bästa hemma- och bästa defensiva lag är imponerande - att man sedan träffar Norrena i magen eller på benskydden i avslutningsmomenten är jag inte lika exalterad över.

Detta var ändå ett stort steg i rätt riktning där man stundtals under matchen såg glimtar från spelet som chockade hockeysverige i höstas.

Nu är det en veckas uppehåll och jag har en förhoppning om att uppehållet kommer förvandla Luleå tillbaka till sitt rätta jag. Mycket skridskoåkning, hård press och aggresivt försvarsspel. Idag fanns skridskoåkningen och det aggresiva försvarsspelet där, men pressen i for-checkingen tycker jag saknas.

Det är ytterst sällan som Luleå lyckas pressa fast motståndarna i egen zon och vinna tillbaka pucken. Det skedde hela tiden i höstas.

Som sagt, jag går ändå in med en positiv känsla inför de sista omgångarna efter uppehållet. Men topp fyra blir tufft att nå efter förlusten ikväll.

***

Skellefteå AIK förlorade idag seriefinalen mot Hv71 med 6-4. Såg även denna match som började 16.00 och det var Skellefteå som förde matchen spelmässigt. Hv visade dock varför man leder serien, man är äckligt effektiva då man får omställningar och lägen att sätta dit den.


// Berra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0