Fredagsmys - när det är som bäst

Ikväll ska det så avgöras. Modo mot Södertälje. Vilket lag får rikta in sig på Allsvenskan och vilka får fortsäta att spela i hockeyns finrum? Det är frågorna inför kvällen.

Lägets känns snäppet värre för Modo som inte är vana vid att vara i det här läget. Det var faktiskt bara fyra år sedan som Svartvadet höjde Le mat-pokalen och jublade över SM-guldet till Modo Hockey.

Många, inklusive jag, trodde att det var början på en storhetstid där Modo skulle vara ett etablerat topplag många år framöver. Så blev det inte.

Sedan guldet 2007 har det gått sakta men säkert utför och nu är botten nådd. Ödesmatch i Fjällräven Center där inget annat än vinst räknas.

I Södertälje är det självklart också nervöst, men klubben är vana vid den här typen av matcher då detta är tredje året i rad som man slutat bland de två sämsta i elitserien och fått spela kvalserien.

Den rutinen som SSK har från tidigare matcher av den här sorten kommer vara guldvärd ikväll. Men det är, enligt mig, det enda som talar för Södertälje denna kväll.

Modo har hemmaplan, en hel region kommer dö om Modo åker ur elitserien. Modo har ett mycket bättre lag än Södertälje på pappret och jag tror stjärnorna i Modo har fattat vikten av kvällens match och kommer frälsa hela Ö-vik denna kväll.

Men detta är alltså bara mina tankar. Det är otroligt svårtippat och jag skulle inte bli förvånad om det kommer avgöras på straffar.

19.00 drar det igång. Kring 21.30 vet vi vilka som får jubla och vilka som får sörja.

Det här är fredagsmys när det är som bäst.

// Berra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0